Most, hogy elindítottam a saját jobb-agyféltekés kreatív írói tréningjeimet, egyre több levelet kapok azzal kapcsolatban, hogy én hogyan csináltam. Erről szól részben a Hegyesi-Kovács Katalin tréner és írótársam által készített video riportom is, amit itt tudsz megtekinteni: http://talentummobile.hu/kreativitas/kreativitasrol/176-iro-es-konykiado-anyuka

De arra gondoltam, hogy pár pontban elmesélném a leggyakoribb technikai kérdésekre a válaszokat.

1) Honnan jött az ötleted?
Őszintén megmondom, nem tudom, már régóta bennem “keringett” az alapötlet, de sose öltött konkrét formát. Ehhez kellett nagy valószínűséggel az Iró születik tanfolyam inspiráló és jobb-agyféltekét megmozgató két napja.

2) Miben írtad meg a történet? Milyen szövegszerkesztőt használtál? Egyből úgy írtad, hogy szerkesztetted is?
Nekem Microsoft Word van a gépemen, én ezt használom. De ingyen letölthető az Open Word, ami majdnem ugyanennyi funkcióval bír, de akár egy sima “Jegyzet” vagy “Note” dokumentumba is írhatsz – a lényeg, hogy elektronikusan legyen meg. Utána már bármelyik formátum szerkeszthető, akár egy profi tördelő szakember segítségével.

3)  Hogy találtál nyomdát?
Nekem szerencsém volt, mert csak beírtam, hogy “digitális nyomda” a Google keresőbe, és első helyek egyikén egyből a Könyvműhely jött elő. Megnéztem a honlapjukat és megtetszett. Aztán utána kérdeztem a Iró születik Facebook csoportban, és ott megerősítették, hogy nyugodtan forduljak hozzájuk. Az azóta eltelt közel két évben már több, hasonlóan magas szinvonalú és nagyon segítőkész nyomdai kapcsolatunk lett, amit szívesen ajánlunk azoknak a csoporttagoknak, akik könyvkiadásban gondolkodnak.

4) A nyomda mindent vállal? Tördelést, grafikust, marketinget?
Nem egészen. A nyomda – nyomda. A könyvkiadó – könyvkiadó. Mások a vállalt szolgáltatásaik. A nyomda elsősorban a könyv fizikai megjelentetését vállalja, vagyis: igény szerint tördelést, lektort, grafikust, ISBN szám beszerzését, köteles példányok elküldését, és maga a fizikai nyomtatást olyan formában és mennyiségben, amiben te megrendeled. Marketing tevékenységben, vagyis az értékesítésben 99%ban nem vesz részt. Az a “kiadó” feladata. És attól függően, hogy te vagy-e a saját kiadód (ez az un. “magánkiadás” vagy “self-publishing”), vagy találsz egy “klasszikus” kiadó céget, neked vagy nekik a feladatuk. De sajnos ma Magyarországon a kiadó cégek is a marketing feladatok nagyon nagy részét átterhelik a szerzőkre. Vagyis nem sokkal vagy előrébb ilyen szempontból velük, de cserébe még a könyveladási bevételed nagy részét se látod viszont.

5) Akkor hogy tudom kiadni? Kell akkor egy cég?
Igen. Kell egy saját  vállalkozás háttérnek, amelyik felveszi a tevékenységi körébe a könyvkiadást (semmilyen törvényi előírás nem vonatkozik erre a tevékenységre), és ez a cég számlázik és adózik a könyveladások után. Hogy kinek melyik vállalkozási forma a legmegfelelőbb, arra nincs egységes szabály – erről kérdezze orvosát és könyvelőjét vagy adótanácsadóját 😉
Nekem már korábbról volt egy létező vállalkozásom (az Inter-Profession Kft), és így a saját Kft-men keresztül oldottam meg és oldom meg az összes gazdasági részt és kötelezettséget.

6) Muszáj az adott nyomdától megkérnem minden szolgáltatást?
Nem. Ha van ismerősöd, aki ért valamelyik részfeladathoz, vagy pl találsz egy neked megfelelőbb grafikust, akkor csináld velük. Pl lektorálást egész jól ki lehet váltani pár ismerőssel, akiknek “jó a szemük”, és ki tudják szúrni az elgépeléseket, helytelen mondatszerkezeteket, vagy szóismétléseket. Az ISBN szám megkérése se nagy ördöngösség – gyakorlatilag egy email váltás a megfelelő intézménnyel. Rengeteg ilyen apró dolggal tudod esetleg csökkenteni a kiadás költségeit.

7) A nyomdának hogy juttattad el a kéziratot?
Emailen. Én mondjuk már a nyomdakész verziót, mivel mi mindent megcsináltunk a rendelkezésünkre álló idő rövidsége miatt (Három hét alatt kellett gyakorlatilag mindennel elkészülnünk, hogy december 15-ével ki tudjam postázni a könyveket). De akinek több ideje van, az küldhet kevésbé kész anyagot is, amit utána a nyomda tesz “nyomdakésszé”.

Egyébként én soha nem jártam a nyomdában Miskolcon, nem volt rá szükség: emailen mentek az anyagok, úgy leveleztünk, telefonon beszéltünk, postán küldték a könyveket… manaság már nincs szükség személyes “jelenlétre” egy könyv kiadásához. Azok az idők már szerencsére lejártak, amikor az írók a kézzel írt paksamétáikkal házaltak kiadótól kiadóig 🙂

8) Mennyibe kerül egyáltalán?
Ez elég sok mindentől függ, de nem kell semmiképp milliókban gondolkodni, inkább egy-két százezerben. Amit végig kell gondolni az leegyszerűsítve két dolog:
1) minél nagyobb a darabszám, annál kisebb az egy könyvre jutó fajlagos költség. Vagyis: a grafikust, a tördelést valószínűleg fizetned kell (hisz az egy külön szakma).  Ez fix, egyszeri költség. Ezt az elején kifizeted és utána ez a költség nem fog többet felmerülni. Ez a fix költség annál kisebb lesz egy könyvre vetítve, minél több darabnál kell beleszámolnod.
2) minél nagyobb a darabszám, a nyomdának is kisebb a költsége. Ez a mindennapi életben is igy van: nem mindegy hogy 1 kilós vagy 5 kilós mosószert vásárolsz a boltban például. A több – olcsóbb. 🙂 Ez itt is így van. Ha nagyobb darabszámot rendelsz, akkor a darabár is csökkeni fog. Vagyis mindenképp érdemes több mennyiségre is ajánlatot kérni.
Fenti két dologból kell kikalkulálni, hogy hol éri meg az 1 könyvre jutó darabár, ami még elbírja a te “szerzői díjadat” is,  vagyis azt a bevételt, amiért az egészet csinálod.
És a végén némi matekozás után ki fog jönni neked, hogy mennyi pénzbe is kerül az, hogy elmondhasd: kiadtam a saját könyvem! 🙂

9) bonusz válasz
Ha nincs pénzed kiadni a könyved nyomtatott formában – add ki e-bookban! 😉 Ebben is tudunk segíteni, de erről később 🙂

 Első lépés: Gyere el az Író Születik  tréningre!

Második lépés: Írd meg a könyved!

Harmadik lépés: Add ki!

(negyedik: írd meg a következőt! 😉 )

 Jó számolgatást és várlak az első lépéseknél :

Író születik vagy Mesevarázsló

Teller Ági
tréner és író

No votes yet.
Please wait...

Pin It on Pinterest

Share This