Hegyesi-Kovács Katalint  – Katát -, jópár évvel ezelőtt, mint kreatív írót, majd később, mint jobb agyféltekés kreatív írás tréner-társat ismerem meg. Kata sokat tud az e-bookokról, alaposan beleásta magát a témába, van is egy e-book készítésről szóló online tanfolyama. Ezért gondoltam arra, hogy kicsit kifaggatom erről, mert sokatokat érdekelhet ez a kérdéskör.

Ha felmerül bennetek is kérdés, tegyétek fel hozzászólásban, Kata majd megválaszolja őket.

Hogy kerültél kapcsolatba az e-bookkal?

Megírtam a könyvem, és ki akartam adni. Ez volt a legkézenfekvőbb megoldás.

Ha igazán mélyre ások az emlékeimben, akkor persze már előbb is érdekelt az e-olvasók, e-könyvek világa. Például rögtön itt van annak a kérdése, hogy hogyan nevezzük meg a dolgot.

Van ugye, a „kütyü”, amin olvasunk. Sokak számára az e-könyvet olvasni képes szerkezet neve Kindle. Ez az Amazon által forgalmazott e-könyv olvasó, ami talán a legelterjedtebb itthon. Azonban vannak más, olcsóbb-drágább, kényelmesebb, vagy könnyebben cipelhető szerkezetek. A furcsa az, hogy nincs egységes nevük, hívjuk e-booknak, e-könyv olvasónak, olvasónak, vagy – némi érzelmi kötődéssel – az én Kobom-nak, esetleg „Drágaszágom”-nak.

Aztán ott van az, amit olvasunk a kütyün. A jó magyar ezt is e-book-nak, e-könyvnek, letölthetős könyvnek hívja. Itt van aztán igazán nagy katyvasz a fejekben, hiszen a legtöbb személy mindent, amit képernyőn olvas, és nem papíron, azt már e-könyvnek hívja. Pedig ez egyáltalán nem így van. Erről írtam egyszer bővebben egy cikket. A cikk olvasóinak pedig azt javaslom, írjanak hozzászólást, ha érdekli őket bővebben a téma. Mert akkor biztos lesz még róla szó.

Hol is jártunk? Hogy mikor kezdtem el igazán vágyni egy olvasóra? Akkor, amikor igazán nehezen elalvós kisgyerekem lett, és már iszonyatosan untam a sötétben csöndben eltöltött időt. Azokban a napokban tudtam, hogy egy háttér világítással ellátott „kütyü” megoldaná az én gondom (azaz nem unatkoznék), és a gyerekét is (mellette maradnék, de közben nem világítana a szemébe kislámpa, nagylámpa, egyéb fény).

Az e-könyv formátumban valón publikálás pedig az első pillanattól fogva ott motoszkált a fejemben, mert úgy éreztem, ez lehet a leginkább költséghatékony, gyors és könnyen terjeszthető.

 

Te hogy tanultad meg?

Rengeteg időt fordítottam arra, hogy utána olvastam, hogyan lehet készíteni ilyen könyvet. Milyen formátum a megfelelő, mi néz ki jól, milyen eszközt használnak a legtöbben, miként lehet a legszebb eredményt elérni. Nyomtatott könyveket és online cikkeket bújtam. Emellett kérdésekkel bombáztam azokat ismerőseim, akiknek volt e-könyv olvasója, és nézegettem, hogy a valóságban hogyan néznek ki ezek a könyvek. Mert azért nekem sincs itthon 4-5 féle eszközöm, ugyanakkor a célom az volt, hogy igényes, minden felületen olvasható minőséget adjak ki a kezem közül. Aztán persze elkészítettem a magam verzióit, és teszteltem, teszteltem, teszteltem, amíg ki nem alakult egy jó módszer, ami működött.

 

Szerinted miért jobb, illetve jobb megoldás-e az e-book, mint a nyomtatott könyv?

Úgy érted, egy író számára? Nem jobb, más.

Nézzünk szembe a tényekkel: Magyarországon azért még mindig a papírra nyomtatott könyv hódít, ez uralja a piacot. Ugyanakkor egy nyomtatott könyv elkészítéséhez valamekkora tőke mindenképpen szükséges. Ha elkészül, tárolni kell, ha megrendelik, postázni kell.

Az e-könyv gyorsan elkészíthető, minimális befektetéssel. Ha bármi gond van vele, viszonylag gyorsan módosítható. Képzeld csak el, hogy írsz egy könyvet egy kínai férfi és egy európai nő szerelméről. Legyen a címe: „Kínai figura”. Kiadod, majd egy év múlva írsz hozzá még egy könyvet, mondjuk a lányuk történetét. Ennek a címe mondjuk „Hua harca – Kínai figura II.” Ugye, milyen klassz lenne, ha azonnal jelezhetnéd az olvasóidnak, hogy az elsőként megjelent könyvednek van folytatása? El is határozod, hogy módosítod a címét, mondjuk: „Kínai figura – az első történet”-re. Mit teszel a nyomtatott könyveddel? A már kinyomtatott, készleten lévőket nem tudod megváltoztatni. Az utánnyomás és az új borítóval kiadás is más kategória egyes nyomdáknál. Mindenképpen költséges, és időigényes az átnevezés – pedig csak három kis szócskát adsz hozzá az eredeti könyvhöz.

Mennyivel egyszerűbb dolgod van egy e-könyvnél: csak átszerkeszted a borítót, és újra publikálod. Az egész mindössze egy órás munka, és máris mennyivel több olvasót szerzel magadnak!

Az e-könyvet nem kell készletezned, nem kell postáznod. Nem feltétlen kell kiadónak lenned ahhoz, hogy eljuttasd online kereskedésekbe.

Szeretnék még valamit megemlíteni, amiről még sehol nem írtam eddig, pedig sokkal fontosabb, mint gondolnánk.

Nos, mi az, ami lassan mindenkinek a zsebében ott lapul 9 éves kor felett? Mi az, amit az átlag magyar gyakrabban cserél, mint ahányszor fogorvoshoz látogat? Mi az, ami egyszerre fényképezőgép, naptár, jegyzetfüzet, és az állandó kapocs a külvilággal? Igen, A Mobiltelefon.

Telefon ma már szinte mindenkinél van. Könyv annál kevesebb ember kezében látható.

Elsőre ez úgy tűnik, hátrányt jelent nekünk, íróknak. A valóságban azonban egy óriási lehetőség. Mert a modern telefonokra egy koppintással telepíthet bárki egy olyan alkalmazást, amivel kényelmesen olvashat e-könyvet. És akkor már ott is a válasz, hogyan juthatsz el emberek tömegéhez: készíts e-könyvet, és tudasd velük, hogy kényelmesen olvashatják a telefonjukon is!

Visszatérve az e-könyvhöz, azért el kell mondani, hogy vannak hátrányai is: aki a technikától ódzkodik, az nehezebben olvas ilyesmit. Ott van a lopás állandó kérdése, amiről szintén írtam már cikket. Aki szeretné, hogy meséljek erről bővebben, az szóljon. Tudjátok, hozzászólás a cikkhez, satöbbi.

 

Kinek jó, kinek kevésbé? Gondolok itt a közönségre, vagy például a sok grafika stb. – de cáfolj meg nyugodtan.

Ma már minden könyvet ki lehet adni szépen e-bookként is. Én mindenkinek ajánlom, hogy a nyomtatott forma mellett készítsen e-könyv változatot is. Olyan ez, mint amikor a pék a kenyér mellett zsömlét is árul. Miért mondanánk le azokról az olvasókról, akik nem szeretnének naponta egy 500 oldalas kötettel rohangálni, hanem elegánsan zsebre tennének több száz könyvet?

Aztán ott vannak a gyerekkönyvek szerzői. Ez hagyományosan egy papírra nyomtatott piac. De a mai gyerekek már annyira a képernyő bűvöletében élnek, hogy vonzóbb minden, amit fényes eszközön teszünk eléjük. És ezzel nem rontjuk el őket. Láttam gyönyörű e-könyveket, ahol a szöveg a hanggal összekötve jelent meg, nagy betűkkel – így segítve az olvasás tanulását. A kérdés itt megint csak a formátum és a felület, amire készítjük a könyvet.

 

Milyen felületekre érdemes feltölteni az e-bookunkat?

Mindenhová. De most komolyan: kihagynál akár egy esélyt is, ahonnan bevételre tehetsz szert?

Azért oda kell figyelni, mindig olvasd el a szerződési feltételeket, jutalékok menetét, számlázás lehetőségét. Soha ne töltsd fel olyan oldalra a műved, ahol cserébe több évre eladod a forgalmazási jogaid! Borzasztó hátrányba hozhatod magad ezzel.

 

Melyiknek mi az előnye és a hátránya szerinted?

Szerintem a legérdekesebb az, hogy hol találod meg az olvasóidat. Ez egy kicsit lutri, hiszen a nagy, nemzetközi forgalmazók nem közölnek olyan kicsi országra vonatkozó statisztikát, mint amilyen Magyarország. És persze mire mennél az olyan adatokkal, hogy hányan vásárolnak Magyarország területéről, mikor magyar nyelvű e-könyveket szép számban vásárolnak akár Kanadában is.

A magyar e-könyv forgalmazók oldalán érdemes körülnézni, ahol van sikerlista, ott kaphat az ember támpontot, hogy milyen könyveket vásárolnak többen, vagy, hogy kik lehetnek azok, akik ott költik kultúrára a pénzüket.

De végső választ úgyis a saját tesztelés fogja meghozni.

Ja, és hogy ne legyen egyszerű: itt is felgyorsult ám a világ! Ami két éve egy döglött értékesítési csatorna volt, lehet, hogy idén már szépen pörög. Ezért nehéz kijelenteni, hogy melyik e-könyv értékesítő oldal a tuti.

 

Amazon – pro és kontra

Az amazon egy harcias nő. Céltudatossága szimpatikus, ugyanakkor szerintem sokat veszít, azzal, hogy a férfiakat rabszolgasorban tartja. 😉

Na jó, tegyük félre a viccet!

Az Amazon a legnagyobb e-könyves felület, amely jelen van az összes kontinensen. Ezzel elmondtam az előnyeit és a hátrányait.

A legnagyobb – ezért mindenkinek ez jut az eszébe, sokan látogatják.

A legnagyobb – ezért nehéz kitűnni a sok-sok független író között. Még magyarul is.

Nemzetközi – ezért bárki hozzáférhet.

Nemzetközi – ezért soha nem fognak neked magyarul válaszolni.

Minden kontinensen jelen van – ezért bárhová eljuthatsz.

Minden kontinensen jelen van – ezért irtó elfoglaltak, ha bármi gondod van, várhatsz, amíg reagálnak, javítanak, segítenek. És ezért nem is hibáztathatod őket. Ez egy rendszer, amit (ki)használhatsz, de nem érted van.

 Van azonban valami, amit nagyon fontosnak tartok, és kérlek, mindig tartsd a szemed előtt!

Tudom, kicsit soknak tűnik most mindaz, amit itt elmondtam. Sokak számára ijesztő is, meg olyan felfoghatatlan a sok technikai rész. Nem is beszélve a marketingről. Hogy nem elég írni, de még el is kell adni a könyvet. Ezek mind kemény témák, és nem egy, hanem száz interjúban se megválaszolható kérdések.

De ha te jól írsz, akkor ez mind csak mellékes dolog lesz, amit meg fogsz tudni oldani.

Mert azért mindennek ez az alapja. Írj jót, jól. Ezt sose feledd.

Hiába vagy jelen millió felületen, ha élvezhetetlen, amit írsz. Hiába vagy zseniális marketinges, ha vacakul írsz, hosszú távon nem lesznek olvasóid.

Ha jól írsz, és megteszel minden nap egy apró lépést azért, hogy minél többen olvassanak (és nem zárkózol be, mint Lukváry Töhamér ), akkor hidd el, megtalálod az olvasóidat. Vagy ők téged.

Köszönöm a beszélgetést!

Azt hiszem Kata zárósorainál nincs is fontosabb: írj jól, írj élvezetből, a marketing meg megtanulható 😉

 

Hegyesi-Kovács Katalin, http://talentummobile.huHegyesi-Kovács Katalin író, jobb agyféltekés kreatív írás tréner, honlap-mester. Éhes lelkűeknek ír elvarázsolt történeteket. Oldalán, a talentummobile.hu -n hétköznapi emberek kreativitását fejleszti. Ingyenesen letölthető 25 kreatív tipp című gyűjteménye már több száz ember életét változtatta meg. Wordből e-könyvet c. tanfolyama segítségével több író készítette el könyve e-kiadását.
Mottója: Olvass, írj, élj szenvedéllyel!

 

 

És ha te is ki szeretnéd próbálni milyen  kreatív íróvá válni, akkor ez neked szól: Író születik tréning

Pin It on Pinterest

Share This